Gezondheid

Door gedurende een langere tijd in een zelfde houding aan de computer te zitten of op de tablet te spelen  of veelvuldig je muis of gamepad te gebruiken, maak je veel korte bewegingen na mekaar of span je voortdurend  bepaalde spieren aan. Hierdoor kan je pijn krijgen in je duim, pols of elleboog. Maar ook vermoeide  ogen, hoofdpijn, pijnlijke schouder, stijve nek of lage rugpijn.

Een’ zittend gat’ vergroot het risico op overgewicht en obesitas. Naarmate je ouder wordt verhoogt lang stilzitten bovendien de kans op een hogere bloeddruk, hogere cholesterol, minder sterke spieren, minder goede schoolresultaten en je minder goed in je vel voelen.

Play, maar varieer je schermhouding, pauzeer elke dertig minuten actief en stop na twee uur beeldschermgebruik in je vrije tijd.

polspijn_G

Schermtijdtest

Weet jij hoe lang je beeldschermen gebruikt per dag?

Doe hier de test!

Download voor PC Download voor Mac Download papieren schermtijd test

Zit je met een vraag?

Zoek het antwoord hieronder of stel zelf een vraag via het formulier!

Houding

Ik kom niet met mijn voeten op de grond? Is dat erg?

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die hun voeten plat op de grond konden zetten, minder klachten hadden. Kinderen die even groot zijn, kunnen heel erg verschillen in onderbeenlengte. Deze onderbeenlengte is een belangrijke maat om je zithoogte aan een tafel te bepalen. Jonge kinderen hun benen hangen vaak te bengelen, oudere kinderen zakken dan weer onderuit. Je zit goed op je stoel wanneer je je voeten plat op de grond kan zetten. Een voetensteun kan hierbij helpen of zoek enkele boeken of een stevige doos waarop ze kunnen rusten. Of ga eens rechtstaan achter je computer of tablet.

Ik gebruik de Ipad altijd in de zetel. Is dat slechter voor mijn nek?

Liggend in de zetel of zittend tegen de muur een tablet gebruiken is niet fout, zolang je je nek maar niet te ver naar voor of naar achter kantelen. Een van de belangrijkste zwakke plekken voor tabletgebruikers is je nek. Je hoofd is in verhouding tot de rest van je lichaam erg zwaar. Dus hoe meer je je hoofd rechtop ‘balanceert’ ten opzichte van je lichaam (niet voor- of achterover hangen), hoe beter het is voor je nek en schouders. Leg een paar kussens op je schoot en leg daar je tablet of laptop op zodat je je nek niet zo ver moet buigen.

Wat is een goede gamehouding?

Ga je helemaal op in je spel dan zit je vaak in een verkrampte houding. Door gedurende een langere tijd in een zelfde houding te spelen of veelvuldig bepaalde knoppen in te drukken, maak je veel korte bewegingen na mekaar of span je voortdurend bepaalde spieren aan. Hierdoor kan je pijn krijgen in je duim, pols of elleboog. Maar ook vermoeide ogen, hoofdpijn, pijnlijke schouder, stijve nek of lage rugpijn. Meestal begint het echter met een moe gevoel. Hou je gamepad of joystick niet te krampachtig vast en vermijd zo pijn in polsen en vingers. Probeer de knoppen niet te hard in te drukken. Laat je gamepad in je schoot rusten in plaats van met gestrekte armen ter hoogte van je borst. Let hier vooral op naarmate de spanning van het spel stijgt. Speel je games met vrienden? Wissel elkaar dan elk half uur af. Zo kunnen je spieren even op adem komen en ontspannen.

Tijd

Hoeveel schermtijd per dag is gezond?

Bij jongeren stijgt het risico op nek- en schouderpijn bij meer dan 2 u beeldschermgebruik per dag en meer dan 5 u per dag was de drempel voor lage rugpijn volgens onderzoeker Hakala en zijn collega’s. Kinderen en jongeren besteden best maximaal twee uur per dag aan beeldschermactiviteiten in hun vrije tijd (televisie, gamen, smsen , computeren,…). Het is aangeraden om elke 30 minuten een actieve pauze te nemen gedurende 5 tot 25 seconden. Zit nooit langer dan 60 minuten ononderbroken achter de computer.

Beweging

Klopt het dat je dik wordt van te lang gamen of computeren?

Zelfs als je voldoende beweegt (1 uur per dag) kan je te veel zittende bezigheden hebben. Een’ zittend gat’ vergroot het risico op overgewicht en ontwikkeling van obesitas. Vermijd langdurige zittende activiteiten zoals lange periodes tv-kijken, computeren of gamen… Neem elke 30 minuten een actieve pauze en beperk je schermtijd  tot  2 uur per dag (televisie, gamen en computeren).

Speel ik beter actieve games als Wii en Playstation sport?

Ja, deze actieve games speel je al staande en zijn daarom gezonder dan televisie kijken of zittend gamen. Je maakt bovendien grote bewegingen met je controller of op je dansmat of voor de Eye toy. Vermijd langdurige zittende activiteiten zoals lange periodes tv-kijken, computeren of gamen…Pauzeer elke 30 minuten en zit in je vrije tijd niet langer dan 2 uur per dag achter al die beeldschermen (televisie, gamen en computeren).

Stel je vraag

polspijn_G